Árvai Tünde történész blogja

Elfeledett pécsi nők nyomában...

Elfeledett pécsi nők nyomában...

A szépség kultusza — A reklámok nőalakjai 70 évvel ezelőtt

2012. július 12. - Á.T.

Ez alkalommal az Uj idők (szintén a Zengey Ágnes hagyatékból áll módomban csemegézni belőlük) 1942-es évfolyamában fellelhető reklámok beszéljenek helyettem. Annyi kommentárt fűznék hozzájuk, hogy a 70 évvel ezelőtti újságokban is nagy szerep jutott a nőket célzó "termékmegjelenítéseknek". Fiatalság–szépség–boldogság az örök triász, amellyel minden eladható volt már akkor is. A hirdetések tökéletesre rajzolt ideáljai, pedig nem kevés bosszankodást okozhattak a hétköznapi nőknek már abban az időben is. Hófehér mosoly, bódító parfüm, luxuskozmetikumok mind-mind a szép nő eszköztárának elengedhetetlen kellékei...

Fogpaszta.jpg

parfüm.jpg

kozmetikumok.jpg

Utazás a bubi körül – Frizuradivat Pécsett (1925)

Pécsett minden nő levágatja a haját – a párisi dáma hamis kontyot tűz
Egy amerikai tudós szerint bajusza nő a bubifrizurás nőnek
Naponta átlag tíz nő vágatja le Pécsett a haját. – A bubifrizurások között több az asszony, mint a lány, de ősz hajú „hölgy” is akad. – Mit mondanak a fodrászok.

 Bubik.jpg

(A montázshoz a főváros két világháború közötti közéletének jelentős lányainak, asszonyainak képei közül válogattam. Forrás: Magyar Asszonyok Lexikona 1931.)

Pécs, jún. 27. (A Pécsi Napló tudósítójától.) A Ferencziek utcáján haladtam a Nagyságos asszonnyal, amikor hirtelen a kezét nyujtotta.
– Most pedig megyek borotválkozni – mondotta halálos komolysággal.
Egy percig nem értettem, aztán eszembe jutott. Persze őnagysága bubifrizurát visel, még hozzá férfimódra és most megy a fodrásznőhöz kiborotváltatni a nyakáról és a tarkójáról a hajat.
Őnagysága engedelmével bementem a női fodrász üzletbe, hogy  a tulajdonosnőt  meginterjuvoljam a bubifrizurás nőkről.
– Pécsett most érkezett el a rövidre vágott haj divata a legnagyobb népszerűségéhez – mondotta a fodrásznő. Olyanok, akik azelőtt a legelítélőbben nyilatkoztak a rövidrevágott hajról ma bubifrizurával járnak. És, aki egyszer belekóstolt, annak eszébe sem jut többé megnöveszteni a haját. Érthető ez, hiszen – különösen nyáron – páratlanul kényelmes a rövid. És persze higiénikusabb is mint a nagy frizura.
– Hogy mennyire népszerű a rövid haj, bizonyítja, hogy az elmult hétfőn huszonnyolc hölgy jött be hozzánk rövidre vágatni a haját. Pár hét óta naponként 8-10 hosszú hajat kurtitunk meg.
A legtöbb hölgy elviszi magával a levágott hajat, számítva arra, hogy egyszer mégis csak lesz divat megint a konty és akkor hasznát veheti. Sok esetben azonban nekünk ajándékozzák a levágott copfot.
– Üzleti szempontból káros vagy hasznos a női fodrászoknak a bubifrizura? – kockáztattam meg a kérdést.
– Határozottan hasznos – volt a felelet. Elsősorban a bubifrizurát minden héten utána kell vágni, a férfias frizuránál a nyakat borotválni. Azonkívül a bubifej körülményesebb ápolást igényel, mint a hosszú haj. Állandóan ondolálni, mosni  kell, mert a legszebb haj is csak úgy mutatós a bubifrizurában, ha kellőkép ápoljuk.
– Egy másik, szintén jobbfajta női fodrász- és kozmetikai műhelyben azt a felvilágosítást adták, hogy ott naponta 4-6, de sokszor 10 hölgy is vágatja a haját. Itt hallottuk azt, hogy az asszonyok sokkal nagyobb arányban vágatják a hajukat, mint a leányok.
– Előfordult egy ízben – mondotta a főnöknő – hogy a hölgy már itt ült a széken és amint ráfogtam a hajára az ollót, sírva felugrott, hogy: nem, mégis csak meggondolta, nem vágatja le a haját. Igaz, azt a térdig érő vöröses hajat nekem nehezemre esett levágni. Magam is sajnáltam. És mi történt másnap. Őnagysága jön, hogy mégis csak levágatja. Ne törődjem vele, ha sír is közben, csak vágjam. Be kellett vallanom, nekem is könnyes lett a szemem, amikor ez a vöröslő zuhatag holtan a padlóra esett. Azonban azt sem hallgathatom el, hogy őnagysága száz percenttel szebb lett bubifrizurával. Általában ez a hajviselet mindenkit fiatalít és kevés hölgy van, akinek ne állna jól. Gyakran egészen őszeshajú hölgyek is jönnek hajat vágatni.
Az árakról is informálódtam. Az ugynevezett bubifrizura vágatási díja 10.000 korona, amit férfiasan nyír 15.000 korona.
A fodrásznők után alkalmam volt beszélni egy fiatal hölggyel, aki most érkezett Pécsre Párisból.
– Párisban vége a rövid haj divatjának – mondotta.  Aki ad arra, hogy divatosan legyen fésülve, az előveszi a levágott copfját és frizurát csinál belőle. Voltam egy nagyon disztingvált társaság garden partyján; itt a hölgyek valamennyien nagy, nyakbatűzött kontyot viseltek. Fürdőhelyeken, tengerparton mindenütt kontyot – csekély kivétellel hamis kontyot – visel a divatos nő. A francia nőben van azonban annyi raffinéria, hogy ügyes fésülködési módja elfeledteti a férfival, hogy hamis kontyot visel.
Amennyire rajongott a nyugati nő a rövid hajért, olyan buzgalommal tűzködi most fejére a hamis kontyot. Természetesen a divat célszerűtlenségére mutat az a körülmény, hogy a hideg télben ugyszólván meztelen fejjel pompázott a párisi nő, most a melegben pedig filc-kalapját még kibéleli hamis konttyal…
Hiszem azonban, hogy a pécsi hölgyeket ez nem fogja visszariasztani a rövid haj viselésétől. Hiszen Páris olyan messze van tőlünk és nem szabad csodálkozni azon, ha a téli divat most érkezett el hozzánk. Fel kell azonban hívnom hölgyeink figyelmét még egy körülményre, ami ugyancsak riasztásul szolgálhat. Egy amerikai tudós Hesville a winnipegi egyetem tanára azt a felfedezést tette, hogy azok az energiák, amelyek a női hajat hosszúra növesztik, a rövidre vágott haj következtébe elcsenevészednek és a fejbőrnek más helyeire koncentrálódnak. A professzor úr állítása szerint ennek az lesz a következménye hogy bizonyos idő elteltével a női nem is szakállassá és bajuszossá fog válni, ellenben a hajgyökerek a folytonos energiacsökkenés következtében – épp úgy, mint a férfiaknál – el fognak csenevészedni és a nők között is gyakori lesz a kopaszság.
Hölgyeim vigyázzanak! A bubifrizura már csak hagyján, de a kopasz, serkedő bajuszu nőhöz mégiscsak nehéz lesz szonettet írni a szerelmes költőnek.”

 /Pécsi Napló 1925. június 20./

 

Bukfenc és "kint a bárány bent a farkas" – Tornaóra a Miasszonyunk polgáriban (1933)

Zengey Ágnes 1921. augusztus 6-án született Pécsett. Tanulmányait az Istenkúti elemit követően, a  Miasszonyunk Női Kanonokrend polgári iskolájában, majd tanítónőképzőjében végezte. Néhány éves pécsi tanítóságát követően a visszacsatolt Baranya-háromszögbe, Főherceglakra helyeztette át magát. A külpolitikai helyzet kedvezőtlen alakulását követően, 1945-ben visszatért szülővárosába és folytatta tanítói tevékenységét.
Zengey Ágnes unokája (egykori csoporttársam), megismerve a blogom törekvéseit úgy határozott, abban a megtiszteltetésben részesít, hogy rendelkezésemre bocsátja a nagymama gazdag hagyatékát. Iskolai dokumentumok, fotók és visszaemlékezések engednek betekintést egy pécsi polgárleány élettörténetébe.
Ezúton szeretném megköszönni Krommer-Szalai Ágnesnek a bizalmat és egyelőre csak remélhetem, hogy idővel megszolgálom azt. A hatalmas anyag feldolgozása sok időt fog igénybe venni, de mint cseppben a tenger álljon itt egy fogalmazás Zengey Ágnes, a Miasszonyunk polgári leányiskolája III. osztályos tanulójának Magyar gyakorlatok füzetéből. A rövid írás bepillantást enged egy zárdai iskola 1933-ban zajló testnevelés órájának hangulatába.

SDC18174.JPG

"Pécs, 1933. XII. 11.-én.
Fogalmazás

Egy tornaóra

Az iskolában nemcsak szellemi műveltségünkkel foglalkoznak, hanem testünk edzésével is. E célból egy héten két-három tornaórát tartunk. De, hogy milyen kedvesek, szépek ezek a tornaórák, azt úgy leírni nem tudom, de megpróbálom úgy, ahogyan tudom.
Tornaóra előtt az öltözőbe megyünk, hol megkapjuk tornacipőinket. Tornacipőink fölvétele után a tornaterembe megyünk, hol már vár reánk a kedves jó Mater Aquinata. Imádkozunk és megkezdjük a szabadgyakorlatokat. Vidám zongoraszóra hajlunk jobbra, balra, előre, hátra. Még a futást is zongoraszóra végezzük. Aztán két sorra bomlunk és megkezdődnek a szergyakorlatok. Ezek aztán igazán érdekesek, különösen a bukfenc. Osztályunkból igen kevesen tudjuk, köztük én sem, mert attól félek, hogy kitöröm a nyakam. A többiek is keserves ábrázattal csinálják úgy, hogy a kedves jó M. Aquinata is mosolyog rajtunk.
A szergyakorlatok után a kedves jó M. Aquinata úgy intézi, hogy legalább tízpercig játszhassunk. Vidáman folyik a kint a bárány, bent a farkas, Jancsi hol vagy és a többi kedves játék. Mikor megszólal a csengő, szeretnénk elnémítani és nagy a szörnyülködés, hogy milyen rövid a tornaóra. Tornaóra után imádkozunk, helyre tesszük cipőinket és vidáman szaladunk föl az osztályba.
Ilyenek a mi tornaóráink s utána kipihent aggyal, fölfrissült szervezettel folytatjuk tanulásunkat."

06_NDtornaterem2.jpg

Kép forrása: Pásztor Andrea (írta és szerk.): Régi pécsi iskolák albuma 1868–1948. BMMI, Pécs, 2007.

Elhagyott feleség, vadházasság, gyermekbántalmazás — Egy szomorú pécsi történet 1919-ből

Dédanyáink korának erkölcsi színvonala sem volt magasztosabb a miénknél, csak nem kapott akkora nyilvánosságot minden botrány és pletyka. Egy széthullott család életébe enged betekintést egy kétségbeesett pécsi anya árvaszékhez intézett 1919. május 20-án kelt kérvénye.

gyermekbántalmazás.jpg

"Tekintetes Árvaszék!
Férjem W. János borbély pécsi (Király u. 1. 3. em.) lakos 1918 julius hó közepén engem minden jogos ok nélkül elhagyott és azóta tőlem különváltan él. 1919 január hó 6-án azután 1909 december hó 30-án született Imre nevü gyermekünket is magával vitte és magánál tartotta. Miután azonban a gyermek a durva bánásmód és az alábbiakban előadandó, férjem által folytatott erkölcstelen életmód mellett férjemnél tovább nem maradhat, az a tiszteletteljes kérésem, hogy a gyermeket az én gondviselésemre bízni és az apát arra kötelezni méltóztassék, hogy a gyermekem tartására és nevelésére havonként előleges részletekben 200 koronát fizessen.
Férjem egy G. Józsefné nevü nővel él együtt, és ennek fiát, egy 15 éves fiut is magánál tartja. Fiam mindig szorgalmas tanuló volt, tiszta jeles bizonyítvánnyal, mióta apjánál lakik, a reá rótt sok fizikai munka miatt a tanulásra kellő ideje nem jut és e miatt  érdemjegyei a bizonyítványban kettősre és hármasra sülyedtek. Már kora reggel, hat órakor kell kelnie, az egész háznépének a cipőit megtisztítania; naponta háromszor az Indóház utcában kell a vonatérkezéseket tejes kannával várnia, a légszeszgyár utcába bőrért járnia. Délben neki kellett az üzletbe ebédet vinnie. Mig G.-né és fia az ebédlőben ettek, fiamnak a konyhában kellett étkeznie. Ugy férjem, mint G.-né és fia állandóan ütik, verik ököllel meg pálcával.
G.-né arra tanítja, hogy ha megcsókolom köpjön a számba és szaladjon el, meg azt hangoztatja ne szeressen, ő a mostoha anyja, "az csak az anyád, a ki kiszart, a rossz seb egye meg a valagát." Ha hozzám akar jönni, férjem azzal fenyegeti, hogy felhasítja a bőrét és besózza. Az egész háznépe revolverrel jár állandóan és azzal fenyegetik fiamat, hogy engem, ha egyedül találnak, meggyilkolnak.
Mindezen körülmények igazolására kérem fiamnak, ki jelenleg nálam van, férjem és alulirt távollétében való kihallgatását.
Minden fent előadottak szerint ugy férjem mint a vele vadházasságban élő G.-né és fia oly durván bánnak gyermekemmel, hogy további ottmaradása lehetetlenné lett, másrészről magukviseletével és beszédmodorukkal a gyermek lelkületére és erkölcseire káros befolyással vannak, indokolt azon fentelőadott kérelmem, hogy a gyermek az én gondviselésemre bizassék és férjem a gyermek tartása és nevelése fejében részemre tartásdíj fizetésére köteleztessenek.
(...)
Teljes tisztelettel:
W. Jánosné Sz. Anna"

Beginák - A pécsi leányok első nevelői

A ferences harmadrendi apácák (beginák) nagy szerepet játszottak a magyar nőnevelés hagyományainak megteremtésében. Pécs és a környező vármegyék településeinek leányai oktatása helyben megoldatlan maradt volna nélkülük. A ferences templom közelében, a Hunyadi utcában (ma Mátyás király u. 15.) állt az az 1765-ben megvásárolt ház, amely fogadta a tudásszomjas leányokat.{1}

13-olvbeg.jpg

Klimó György püspök felismerte az 1743 óta működő intézmény jelentőségét és gondoskodott a munka anyagi feltételeiről. Házat és kápolnát biztosított a nővérek számára. A nyolc helyiségből álló épület nemcsak a tantermeket foglalta magába, hanem ebédlője és kisebb szobái által lehetővé vált arra, hogy az apácák és a bennlakó diákok lakhelyéül szolgáljon. Az élelmiszerellátmány juttatása és a házhoz tartozó kápolna felszerelése azonban megrekedt a püspök halálával. A patrónus nélkül maradt iskola Mária Teréziához fordult segítségért, hiszen a bentlakók évi 70 forintos és a bejárók (sokszor elmaradó) havi 17 krajcáros tandíja nem fedezte az apácák megélhetését és az intézet működtetésének költségeit. Sürgősen pótlandónak mégis azt a hiányosságot vélték, hogy a berendezés nélkül álló kápolnában nem tudnak naponta misét hallgatni növendékeikkel, hanem csak nagy nehézségek árán jutnak el alkalmanként a közeli ferences templomba. Ennek a „segélykiáltásnak” köszönhetjük azonban azt a dokumentációt, amely ha szűkszavúan is, de tájékoztat minket az iskola 1770-es évekbeli állapotáról. A Helytartótanács közvetítésével ugyanis a királynő meg kívánta ismerni az intézményt és annak jelentőségét. Tudni akarta mekkora az az összeg, amellyel biztosítottá válna a gondtalan működtetés, elegendő-e a tanítói létszám és nem szükséges-e az Erzsébet– vagy Orsolya–rendi nővérek betelepítése.
1777-ben az intézetben 4 nővér tanította a fokozatosan növekvő létszámú tanulóifjúságot, akik közül hárman voltak az „internátusnak” is lakói. Az iskola helyzetét vizsgáló főbíró szerint még két fő tanerőre lett volna szükség, mert a magyar és német nyelvek oktatása mellett alig marad kapacitás az írni, olvasni, varrni, kötni, egyéb női kézimunkát elsajátíttatni.
II. József 1782-es rendeletével a beginák életmódját is betiltotta, ezt követően bár az épület elvesztette zárdai jellegét, továbbra is leányiskolaként funkcionált. A városi jellegű leányiskolák megjelenésével párhuzamosan is bírt még létjogosultsággal (1848-ban Apácaiskolaként emlegették) egészen 1851-ig, amikor megnyílt a Miasszonyunk női kanonokrend pécsi iskolája. A megszűnt iskola épületében a reáliskola lelt otthonra.

begina_01.jpg
Ismert pécsi beginák, akiket itt is helyeztek végső nyugalomra:
Deppin Johanna 1763-ban érkezett Pécsre.
Deppin Klára 1765–ben lépett egy ismeretlen nevű, elhunyt pécsi nővére helyébe.
Francisca (†1762) élt 42 évet.
Lachinger Hyacinta (†1796) élt 70 évet
Peichard Francesca 1752-ben érkezett Pécsre.
Peickard Antonia (†1791) Főnöknő, élt 79 évet.
Pflantzl Aloysia (†1766)
Pflantzl Anna Xavéria (†1752) 1743–ban érkezett Pécsre, egy év múlva kapott engedélyt a beöltözésre. Élt 48 évet.
Pflantzl Jozefa előbbi nővére. 1745–ben érkezett városunkba.
Stachler Mária Éva némethonból származott és 1760-ban csatlakozott a rendhez.
Stagl Erzsébet (†1776) élt 40 évet.
Zaigler Borbálya (†1764) élt 88 évet.

Nem rendtagok, de a sírbolt rejti végső nyughelyüket:
Simunovich Ilona (†1765) Az övviselők társulatának elnöknője, élt 76 évet.
Flancz Constancia a jótékony úrnő, akinek hozzájárulásával vásárolták meg a házat.{2}

"Szent Ferenc Reguláris Harmadik Rendje testvéreinek és nővéreinek életformája ez: kövesség a mi Urunk Jézus Krisztus szent Evangéliumát és éljenek engedelmességben, szegénységben és tisztaságban" (Reg. 1,1).

"Azok, akiket az Őr a szemlélődő életre hívott meg, naponta megújuló örömmel nyilvánítsák ki odaadásukat Istennek és ünnepeljék azt a szeretetet, amellyel az Atya szereti a világot, aki minket teremtett, megváltott, és egyedül az ő irgalmából üdvözíteni fog". (Reg. 3,9).

"A testvérek és nővérek szeressék az Urat teljes szívükből és elméjükből és minden erejükből, felebarátjukat pedig, mint önmagukat. És magasztalják az Urat tetteikben, mert azért küldte őket az Úr szerte a világba, hogy szóval és tettel tanúságot tegyenek az ő szaváról és tudassák mindenkivel, hogy Őrajta kívül nincs mindenható" (Reg. 9,29).


{1} Borsy Judit: ferences harmadrendi apácák = Pécs Lexikon I. Pécs, 2010. 227.
{2} Szentkirályi István: Az első leánynevelő intézet Pécsett = A Pécs Baranyamegyei Múzeum Egyesület értesítője Pécs, 1917/1–4. 8–13.
A képek forrása és egyéb olvasnivaló a középkori beginák megítéléséről http://animamundi.hu/tanform.php?tsz=1

Feleség, múzsa, anya — az ideális nő Szálasi Ferenc szerint

Magyarország német megszállását követően Pécsett is tovább szaporodtak a nemzetiszocializmust éltető propagandaanyagok, a Szálasi Ferenc felhívása a magyar nőkhöz címet viselő röplap is sokakhoz eljuthatott.[1] A nők közösséghordozó szerepét hangsúlyozó beszédmód[2] nem Szálasi "találmánya" volt, hiszen 1928-tól kezdve a Magyar Anyák Nemzeti Ünnepének[3] keretén belül Magyarország sokgyermekes anyáinak ezrei nyertek kitüntetést és pénzjutalmat. A kormányzat így kívánta növelni a nők gyermekvállalási hajlandóságát.

szálasi.jpg

„MAGYAR NŐK,

akikből a magyar gyermek: a magyar jövő fakad!

Görnyedni akartok a hivatalokban az iroasztaloknál és a gyárakban a gépek mellett, amig elszáradt, meghajolt penészvirág lesz belőletek, akiket az egészséges férfi nem kíván, mert a leendő anyát nem látja bennetek!?

Mosolyogni akartok arra, akit nem szerettek és más gyermekeinek akarjátok szentelni az életeteket, mikor nektek is lehetnének gyermekeitek!?

Lábtörlője akartok lenni a zsidó főnöknek, aki női méltóságotokban megalázva a becsületeteket követeli tőletek!?

AKARJÁTOK INKÁBB, HOGY LEGYEN

belőletek mindég mosolyogni tudó, délceg járásu, felemelt fejü, tiszta tekintetü, tiszteletet és szerelmet ébresztő, egészséges testü és lelkü

nő!

a szerető férfi mellett élő, nem szolga, hanem az otthon koronázatlan királynője:

feleség!

a szerető férfi lelkének osztályosa:

házastárs!

a szerető férfi tetteinek meginditója mindég szeretettel irányítója:

muzsa!

a saját véretekből jött, kebleteken gyügyögő apró gyermek picinyke lelkét a lelketekkel fává növesztő gyermeke szeretetében áldott és szép

anya!

HA NŐK AKARTOK LENNI ÉS MUZSÁI A MAGYAR JÖVŐNEK

akkor:

járjatok házról-házra és hintsétek el mindenütt a magyar nemzeti szocialista gondolatot,

a gyáva férfiakban öntsetek bátorságot,

az elfáradtakba és kételkedőkbe új erőt és hitet,

minden férfitől, aki hozzátok jön, követeljétek meg, hogy legyen olyan férfi, mint

Szálasi,

aki értetek küzd, mert tudja, hogy bennetek van a magyar jövő!

MAGYAR NEMZETI ESZMÉNY SZOLGÁLATA

Sokszorosítsd és add tovább!”


[1] Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága Helytörténeti osztály IV. Á/p. 1939–44. doboz 76/64. 74.8
A kép forrása: http://suttogo.mozgalom.org/irodalom/irodalom.php?id=7

[2] A különböző diskurzusokról Nira Yuval-Davis: Nem és nemzet. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2005.

[3] Lényegéről, kereteiről Kovács Ákos: A kitalált hagyomány. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2006. vagy Kovács Ákos: Vitéz méhek – A Szent István-napi Magyar Anyák Nemzeti Ünnepe = Magyar Narancs XVII. évf. 33. szám (http://vakbarat.magyarnarancs.hu/konyv/vitez_mehek_-_a_szent_istvan-napi_magyar_anyak_nemzeti_unnepe-64432)

Elfeledett tanárnők és gyermekarcok (1. rész) — Decleva Ilona és az I. B.

A blog indításakor azt az ígéretet tettem, hogy Pécs város  társadalmi életében egykor jelentős szerepet játszó nőket fogok kiemelni a feledés homályából. Az 1925/1926–os iskolai értesítőn kívül egyéb helyen nem publikált fotó és a számos forrásból összemazsolázott adatokból álló rövid pályakép jól példázza a vállalkozásban rejlő kihívásokat.
 

belvárosiIBDecleva Ilona_2.jpg

Decleva Ilona egy neves pécsi család leszármazottja volt.[1] Ignác fivére kúriai bíróként, Dénes ügyészként tevékenykedett, Karolin nővére szintén a tanítónői hivatást választotta.[2] Már az 1900-as évek legelején helyettes tanítónőként dolgozott a Felsővámház utcai iskolában, ahol rendre a 4. vagy 6. leányosztályt vitte.[3] A fenti kép készültekor már a Belvárosi iskolának tanítónője, a I. B osztályfőnöke.[4] 1938–ban a tanfelügyelőség felterjesztésére a tankerületi főigazgató az intézmény igazgatójává nevezte ki.[5] Igen aktívan részt vett a pécsi karitatív és szakmai egyesületek munkájában. 1915–ben választmányi tagja,[6] 1937–ben titkára volt a Pécsi Jótékony Nőegyletnek.[7] 1935-ben titkára, 1941-től 1948-as feloszlatásáig elnöke volt a Pécsi Tanítónők Egyesületének. Utóbbi egyesületet több mint két évtizeden át (1943-ig) képviselte kiküldöttként a Magyar Tanítóegyesületek Egyetemes Szövetsége gyűlésein, amely 1927. évi közgyűlésén igazgatósági taggá választotta.[8] 1940 és 1944 között társelnöke volt a Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége pécsi kulturális szakosztályának.[9]



[1] Amennyiben apja Decleva Miklós, úgy édesanyja 1898-ban választmányi tagja volt a Pécsi Jótékony Nőegyletnek. Kimutatás a Pécsi Jótékony Nőegylet tagjairól s az egyesület működéséről. Pécs, 1899. 
[2] Révész Mária (szerk.): Egy pécsi polgárasszony emlékei a városról. Gosztonyi Gyuláné, született Pilch Erzsébet visszaemlékezései a 19. és 20. század fordulójáról. Tanulmányok Pécs történetéből 16. Pécs Története Alapítvány, Pécs, 2003. 47.
[3] Pécs összes községi népiskoláinak értesítője 1905/1906., 1906/1907., 1907/1908., 1908/1909., 1909/1910., 1910/1911., 1911/1912.
[4] Sziebert Róbert (szerk.): A pécsi állami elemi népiskolák értesítője az 1925–26. iskolai évről. Pécs, 1926. 62.
[5] Dunántúl 1938. július 20. 7.
[6] Kimutatás a Pécsi Jótékony Nőegylet 1915. évi tagjairól és az egyesület működéséről. Pécs, 1916. 6.
[7] Kalotai László (szerk.): Pécs–Baranyai Címtár. Pécs, 1937.
[8] 12/1943., 42799/1948. VII. szám.  A Pécsi Tanítónők Egyesülete iratai. Baranya Megyei Levéltár Rét utcai részleg egyesületi alapszabály–gyűjteménye 23. doboz 248.
[9] Dunántúl 1940. április 2. 3. oldal, 1944. április 1. 4. oldal

A vélt és valós pornográfia problematikája

Az alábbi válogatás a meztelenség, a pornográfia, a szemérem, az erkölcs és a női test összefüggéseivel kapcsolatos forrásokat tartalmaz, amelyek segítségével a századforduló és az 1950-es évek közötti időszakon átívelve módunkban áll három szemüvegen keresztül szemlélni a kérdéskört. A Feminista Egyesület hivatalos közlönyében megjelent cikk egy meglehetősen liberális felfogást tükröz, és egyben kritikával illeti azt a magatartást, amely tulajdonképpen uralkodik az 1920-as és 1930-as évekből idézett szövegekben. Végül egy nőorvos tollából származó írás nyújt bepillantást abba, miként hozott az szocialista embereszmény változást a nemi kérdés megítélésében.

 „Szemérem és álszemérem
Bizonyos, hogy nagyon sokat beszélnek ma arról, hogy milyen szomorú és komoly baj, hogy a nők nincsenek idejekorán felvilágosítva és a mai nevelés folytán még saját testüket sem ismerve, tudatlanságuk által mennyi bajt és betegséget szednek össze… Mármost gondoljuk csak el, micsoda piszkos és alacsony fokon álló nevelés az, amely mindet, ami emberi, ami testünkkel, önmagunkkal összefügg, szégyenletessé, eltitkolni valóvá tesz előttünk. (…) a leányokat s általában a gyermekeket idejekorán fel kell világosítani vagy szabadabban nevelni (…) testünket senkinek sem szabad látnia (…) Azért, mert megszokta az emberek és a társadalom legnagyobb része, hogy piszkos fogalmakat, az erkölcsi élet tévedéseit, botlásokat s egészségtelen testek és lelkek gerjedelmeit azonosítsa a tiszta, mondhatnám szent testtel is! (…) Ha ifjak és leányok együtt tornázva ruha nélkül, megszoknak egymás testének igazi szépségeit látni és észrevenni, akkor nem keresnék mások tetszését őrülten egészségtelen ruhadarabok, magassarkú cipők, szorító fűzők, vattás kabátok, gumitestrészek és egyéb szorítók viselésével… Az igazi, eredendő szeméremnek semmi köze ahhoz, az álszeméremhez, amelyet erkölcsösség álnév alatt becsempésztek a természetesség helyére.”

/Hermanné Ludvig Blanka = A nő és a társadalom 1910. 130-132./

fürdés.jpg

Iványi-Grünwald Béla: Fürdés után /részlet/

Meztelenség–pornográfia
A minap történt Budapesten, hogy (…) Egy detektív, mint legfőbb művészeti szakértőnek helyszíni szemléje s az ebből kifolyólag leadott szakvéleménye alapján elkobozták csók Istvánnak, Iványi-Grünwald Bélának, Vaszary Jánosnak és Prihoda Istvánnak néhány alkotását azzal a meglehetősen megmosolyogtató indoklással, hogy szeméremsértők. Hogy Iványi-Grünwald képét az állami nagy aranyéremmel kitüntették és hogy úgy az övét, mint Csókét a magyar állam megvásárolta a Szépművészeti Múzeum részére az még csak emeli az így előállott helyzet groteszkségét. (…) Hogy a konkrét eseteknél maradjunk, szóban forgó képek tényleg művésziek, ha a rajtuk levők nincsenek is tetőtől talpig bundába burkolva. Meghallhatta volna Róna dr., hogy a meztelenség nem egy a pornográfiával, hogy azáltal, hogy egy képen vöröshajú nők vannak, a képnek nem kell okvetlen szeméremsértőnek lenni (…) Róna dr. rendőri büntető bíró nélkülük ítélt s ítéletében két képnek, így a nagy aranyéremmel kitüntetettnek is elkobzását rendelte el. A többi lefoglalt képet a rendőrség visszaadta. Az egész ítéletben egy a fontos és érdekes, hogy azt a rendőrségi büntető bíró a 40003.897 b.m. rendelet alapján hozta, amely a szemérmet sértő, pornografikus képeknek kirakatokban való elhelyezését tiltja (…) egy feledkezett meg (…) Ez a miniszteri rendelet pedig kizárólag szeméremsértő, pornografikus színnyomatokra, reprodukciókra és levelezőlapokra vonatkozik, nem pedig olajfestményekre, amelynek abszolút művészi értékét a legmagasabb művészi szakvélemény is megállapította.”

/Pécsi Napló 1925. augusztus 2. 3. oldal/

26336_pornografia.jpg

Pornográfia
/Pornográf kereskedelem Budapesten = Huszadik Század 1923. október/

Kiállítás.
A kiállítás körülbelül az a szemnek, mint a hangverseny a fülnek. Aki igazán szépet kereső és tanulni vágyó szemmel nézi, az értékesebbé válik általa. De rosszabbá válhat, ha a szépben nem a művészit látja, hanem azt, ami az érzékeit fogja meg. Szól ez különösen a képkiállítások mezítelen alakjaira. (…) Benned az ilyen kép a képzeletet mozgatja meg csupán és azon keresztül a gondolataid tisztaságát zavarja meg.”

/Gerely Jolán: A művelt leány. Korda Kiadó, 1933.
A felhasznált példányt 1934-ben a pécsi Sancta Mária Női Otthon vezetője Mirbach Júlia ajándékozta egy növendékének az intézetben töltött 4 év emlékére/

műveltleány.JPG

 „A pécsi nőegyletek ellenőrizni fogják a kirakatokat
Pécs jún. 18. – Pécs város több vallásos és karitatív nőegyesülete a Pécs Tanítónők Egyesületének kezdeményezésére elhatározta, hogy figyelemmel fogja kísérni az üzletek kirakatait, mintegy nem egyszer látható egyik-másik kirakatban szemérmet,  jóízlést, sőt erkölcsöt sértő reklámkép, szöveg, könyvcím és ruha. - Eme kirakatok előtt – mondja a Pécsi tanítónők Egyesületének határozata – nem egyszer kiváncsi, egymást figyelmeztető, suttogó gyermekek és serdülők állnak meg. A mai életnek nem egy kinövése úgyis nehéz feladattá teszi a nevelést, annál inkább közellenségünk – ott ahol ez lehetséges – elhárítani a szeméremmel, jóízléssel és erkölccsel szembenálló jelenségeket. Ez a nőknek természetes és elsőrendű feladataihoz tartozik és súlyos mulasztást követünk el, ha ölbetett kézzel nézzük azokat. Az egyesületek határozata szerint a tagok figyelemmel fogják kisérni az üzletek kirakatait s oly esetben, midőn azon egyikében méltán kifogásolható tárgyat látnak – mindenkor az elnök hozzájárulásával  – felkérik az üzlet főnökét, hogy azt távolítsa el. A hölgyek nem kételkednek abban, hogy az üzletek tulajdonosai a kérelmet teljesíteni fogják. Örömmel közöljük a pécsi nőegyesületek üdvös intézkedését és egyben reméljük, hogy Pécs városában egyetlenegy kifogásolható kirakat sem fog akadni.”

/Dunántúl 1938. június 18./

 revealing_virginity2.jpg

Edvarda Braanas: A szüzesség felfedése

A tisztaság megőrzésének eszközei
A tisztaság megőrzése lehetséges ha
1. Gyakran járulunk szentáldozáshoz…
2. kerüljük a bűnre vezető közeli alkalmakat, a szemérmetlen olvasmányt, színházat, mozit, érzéki táncolást, flörtölést.
3. Meg tudja őrizni a tisztaságot az, aki nem mindig azt teszi, ami testének jól esik. Az elkényeztetett test egyre követelődzőbbé válik, míg az önmegtagadásokkal engedelmességre szoktatott test könnyen meghajlik a lélek parancsa előtt.
4. Kézben kell tartani szívünket, nem szabad érzéseinket és képzeletünket szabadjára engednünk. Sohase foglalkozzunk szándékosan érzékies ábrándokkal.”

/Endrefalvy Ottó: Krisztusi erkölcstan nők számára. Leányiskolák számára tankönyvül engedélyezve.
Szalézi Művek, 1944. 113–14.)

Mindenütt, ahol évszázadokon keresztül az aszkétikus szemléletű ún. „nyugati kultúra” uralkodott, a szexuális kérdés társadalmi tabu volt, mellyel nem illett, nem is volt szabad foglalkozni. Az uralkodó világnézet a nemi ösztönt állatinak, bűnösnek, szégyellni valónak bélyegezte, fekete lepellel takarta le a nemiséggel összefüggő dolgokat, amely mögött szennyes és erkölcstelen cselekmények és gondolatok húzódtak meg. (…) Nem foglalkoztak e kérdéssel érdeme szerint sem az orvosok, sem a pedagógusok. (…) Társadalmunk átalakulóban van, minden területen vívja harcát az új a régivel. Nincsenek még szilárdan kijegecesedett erkölcsi normák az élet minden viszonylatában, nincsenek ilyenek a nemi kérdés vonatkozásában sem. (…) A szocialista társadalmi és gazdasági rendszer arra törekszik, hogy mindenki számára megteremtse a gondtalan és boldog élet lehetőségét. Az egyén megelégedettsége azonban nem lehet teljes, ha nemi életében zavarok vannak. (…) A nemi élet területén nagyon sok férfi is nehézségekkel küzd, de a nők helyzete aránytalanul súlyosabb. Szerepel ebben a nők élettani adottsága és társadalmi helyzete, de a nehézségek, bajok legfőbb forrása mégis – mint az élet sok más területén is – a tudatlanság.”

/Dr. Hirschler Imre: A nők védelmében. A Magyar Vöröskereszt kiadása, 1958. 3-6/

"Postásnék" és postásnők munkája Pécs városáért

A Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége pécsi postás csoportjának története (1940-1946)

"Miszerint azon eszméből kiindulva,
hogy "mindenki egyért és egy mindenkiért" dolgozunk
továbbra is együtt a MANSZ célkitűzéseiért
hős honvédeink és drága hazánk javára..."[1]

postáspecsét.jpg

tormay.jpgTormay Cecile írónő jóvoltából már 1918 végén kezdetét vette a keresztény magyar nők és leányok szervezetbe tömörülése. A Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége (MANSz) végül 1919. január 11-én bontott zászlót. A két világháború közötti időszakban mintegy 550 fiókszervezete jött létre, amelyben mintegy 480.000 (egyes források szerint 1 millió) nő dolgozott Nagy-Magyarország feltámasztásán. A szerb megszállás miatt Baranyában váratott magára az asszonyszervezetek összefogása, de 1921. szeptember 4-én Zichy Lujza elnökletével megalakult a MANSz pécsi csoportja. Ez az egyesület anélkül fogta össze a pécsi nőegyesületek munkáját, hogy korlátozta volna azok önállóságát. Az 1930-as évek második felére elhaló egyesület új erőre kapva 1940-ben 3 új szakosztályt (kulturális, postás, vasutas) létesített.

Az alakulás körülményei

 A Vasutas Otthon nagytermében 1940. április 7-én délután 4 órakor sereglettek össze Pécs postás asszonyai, hogy létrehozzák a Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége pécsi postás csoportját.[2] Az ünnepélyes keretek között zajló rendezvényen tiszteletét tette Dr. Kuzmich Gáborné Őméltóság, postás MANSz országos elnöke és magára vállalta a nyitóbeszéd megtartásának feladatát. Úgy értékelte, hogy a tény, miszerint már az első felhívásra több mint 300 pécsi asszony és leány jelentkezett a munkára, bizonyítja, hogy a város nőtársadalma megértette a nehéz idő hívószavát, és kész tenni a nemzet boldogulása érdekében.[3]

A megalakulást követően az egyesület rendszerint évente egyszer tartott közgyűlést, ahol számot vetettek az elmúlt év eredményeiről, a pénztáros vázolta a szövetség pénzügyi lehetőségeit az előttük álló időszakra nézve és ennek figyelembe vételével volt lehetőség a következő évi program megtervezésére. Ezeken az alkalmakon történt a vezetőség összetételének megváltoztatása is, bár az alapszabály mindössze háromévente tette volna szükségessé annak módosítását. Az emberi tényezők közbehatása miatt azonban láthatóan szinte évente más személyek alkották a pécsi postás MANSz vezetőségét.[4]

Az egyesület 21 alapító taggal kezdte meg működését 1940-ben.[7] Alapító tagnak számított minden olyan személy, aki egyszeri 100 pengő befizetésével örök időre megváltotta tagdíját.[8] Talán az összeg nagysága indokolta, hogy éppen csak elérték a fiókalapításhoz szükséges minimális létszámot. A hölgykoszorút meghatározó részben a pécsi posta tisztikarának feleségei alkották (16 fő), csak néhányan akadtak (5 fő) közöttük, akik a maguk jogán, a posta kötelekében dolgozókként csatlakoztak az egyesület törekvéseihez. Ezek az arányok jól mutatják, hogy a korszakban a felnőtt nőtársadalom nagyobb mértékben volt eltartott háztartásbeli, mint aktív kenyérkereső. A Központi Statisztikai Hivatal által végzett népszámlálás szerint 1930-ban Pécsett 8.846 kereste meg maga a kenyerét, míg az eltartott nők száma 23.593 volt.[9] Az alapító tagok 28 és 58 év közötti nők voltak, az átlag életkoruk 44 esztendő. Tehát főként a dualizmus korában születettekről volt szó, akik még élhettek a békeidőben és személyes tapasztalat volt számukra az első világháború, a trianoni tragédia és végigélték a Horthy-korszakot. A lakcímadatokból kiderül, hogy egytől egyig a mai történelmi belváros területén, pontosabban a postapalota környéki utcákban laktak, módosabb környéken. Többségük nem szorult arra, hogy dolgozzon, férjük magas presztízzsel és jó fizetéssel járó állása kényelmes életet tett lehetővé. Feltételezhető, hogy egy részük még cseléd tartását is megengedhette magának, az így felszabaduló időben, biztos anyagi egzisztenciával pedig minden feltétel adott volt a karitatív tevékenységhez. Az egyesület taglétszámára vonatkozó pontos adat rendelkezésünkre áll az 1942-es évből, amikor is 330 fő tartozott berkeibe.[10] Már az alakuló közgyűlésen elhangzó programbeszédben felvetődött az az ötlet, miszerint az egyesülethez csatlakozó anyák lehetőség szerint 15 éven felüli leányaikat is igyekezzenek a munkában való részvételre mozdítani. Ennek lehetőségét és szükségességét a következők szerint fogalmazták meg: „Az anyák mellett szívesen ott lesznek a kis- és nagylányok, hogy részt vegyenek édesanyjuk munkájában. Ők már a ma embertypusaként nevelődnek és szégyenlem mondani, hogy ők sokszor egyszerűbben és lemondóbban tudnak megoldani dolgokat, mint mi, akik mégis egy kis békeidőt élveztünk.”[11] A kezdeményezés realizálódására nincs adat, de valószínűleg akadtak leányok, akik részt vettek a kézimunka-délutánokon. Arról, hogy a pécsi postás csoportnak külön Leányköre jött volna létre, nem szólnak a feltárt források.

A PÉCSI POSTÁS MANSZ VEZETŐSÉGE 1940-1944
  1940[1] 1941 1942[2] 1944

E
l
n
ö
k
s
é
g

elnök Lengyel
Sándorné
(főig. f.)
Lengyel
Sándorné
(főig. f.)
Lengyel
Sándorné
(főig. f.)
Tóth
Lajosné
(tanácsos f.)
társelnök Girscht
 Ferencné
(műszaki ig. f.)
 
alelnök Girscht
Ferencné
(műszaki ig. f.)
Tóth
Lajosné
(tanácsos f.)
Kismányoky
 Károlyné
(igazgató f.)
Kattauer
Jenőné
(főfelügyelő f.)
alelnök Dr. Vérfy
Aladárné
(igazgató f.)
Kattauer
Jenőné
(főfelügyelő f.)
Tóth
 Lajosné
(tanácsos f.)
Obendorf
Gusztávné

T
i
s
z
t
i
k
a
r

titkár Dr. Dely
Ferencné
(titkár f.)
Dr. Somos
Ferencné
Dr. Somos
Ferencné
Dr. Komondy
Andorné
jegyző Vogl
Júlia
(segédellenőr)
Vogl
Júlia
(segédellenőr)
Vogl
Júlia
(segédellenőr)
Regős
Sándorné
pénztárnok Tóth
Lajosné
(tanácsos f.)
Dr. Móró
Vilmosné
Dr. Móró
Vilmosné
Hegyessy
Zoltánné
pénztáriellenőr Kattauer
Jenőné
(főfelügyelő f.)
Dr. Komondy
Andorné
Dr. Komondy
Andorné
Dr. Somos
Ferencné
pénztáriellenőr Hegedűs
Jánosné
(I. o. altiszt f.)
Kovács
Mátyásné
(II. o. altiszt f.)
Kovács
Mátyásné
(II. o. altiszt f.)
Kovács
Mátyásné
(II. o. altiszt f.)

Egyesületi élet

Az első néhány hónapban minden csütörtökön a posta palota (Deák utca 10.) kijelölt helyiségében délután 4 és 8 óra között tartották kézimunka-délutánjaikat.[12] 1940 telétől pedig a szokásos összejövetelek napja a hétfő lett.[13] A kezdeti időkben mindenki elvihette magával a saját munkáját (kötés, horgolás, varrás), aztán később ezeken a munkaalkalmakon dolgozták ki a nagyobb közös terveket. Céljuk volt, hogy a munka mellett kulturális programokkal, színdarabok, könyvek és mozielőadások elmondásával kellemesen eltöltsék az időt.[14] A magyar kultúra kiemelkedő alkotásai iránti fogékonyságukat példázta az alakuló közgyűlés programja is, hiszen a praktikus napirendi pontokat rendre egy-egy művészi előadás szakította meg.[15] Az 1941-es, 1942-es működést alapvetően meghatározta az országos téli segélyakció. Vitéz nagybányai Horthy Miklósné 1941. októberi rádiószózata az egész magyar társadalmat megmozgatta.

 „Minden nap, amikor békében hajtjuk álomra fejünket a megnagyobbodott országban, melynek határain a magyar honvéd őrködik, figyelmeztessen fokozott kötelességeinkre! Segíteni és adni ma nemzeti, honvédelmi kötelesség. Két arcvonal számára kérek e háborús télen a magyar társadalomtól adományokat. A hadviselés magyar hősei és a front mögötti élet arcvonalának nélkülözői számára. Minden adományon, amely kezemhez jut e történelmi időben, a nemzet áldozatra kész öntudatának örök szellemét érzem.[16]

Az ország első asszonyának felhívása után, közvetlenül 1941 novemberében a pécsi postás asszonyok jótékonysági összejövetelt szerveztek a Vasutas Otthonban.[17] Működésüket szinte teljes egészében a háborús időkhöz méltóan a harctéren küzdő magyar honvédek téli ruházattal való ellátásának rendelték alá. A tél folyamán mintegy 120 tollmellénybe való ujjat kötöttek, amelyeket a budapesti Vöröskereszt útján juttattak el a frontokra. Szintén ez a karitatív szervezet segítette a további adományokhoz való alapanyagok beszerzését, de saját erőből is vásároltak gyapjút. Így készülhetett el 1942 folyamán további 46 pár tollmellénybe való, 5 pár térdmelegítő és 3 pár érmelegítő és 1 pár hosszú gyapjúharisnya, amelyek szintén katonáinkhoz kerültek. Cigarettagyűjtési akciójuk nyomán 2700 darab cigaretta jutott a birtokukba, amelyből 2000 darabot a Fiume utcai honvédkórházakban ápolt sebesült honvédek között osztottak szét. A fennmaradó 700 szálat és a további gyűjtés eredményét a karácsonyi akcióra tartogatták.[18] A téli segélyakció végével sem szűnt meg a honvédek ruhaellátmányához szükséges gyapjú feldolgozása, egészen 1944 elejéig bizonyosan ez maradt a kézimunka-délutánok meghatározó küldetése.[19]

Bár a messze szolgáló katonák segítése is próbára tette az egyesület kapacitását, 1941 karácsonyán mégsem hanyagolták el a nehezebb sorsú postás tagok felsegélyezését, a számukra összeállított csomagok átadására egy a posta épületében megrendezett ünnepség keretében kerülhetett sor. A rászorulók részére 420 pengőt osztottak szét, 36 pengő értékben pedig szaloncukorral járultak hozzá az altiszti egyesület karácsonyához.[20] A következő évben (1942) karácsonyi karitász előkészületeként már novembertől felhívásban szorgalmazták a tagokat, hogy válogassák össze és vigyék az egyesület helyiségébe a számukra feleslegessé vált cipőket és ruhákat, hogy az adományok nyomán a kiemelten támogatott 6-12 éves postás gyerekek, feleségek, özvegyek és nyugdíjasok élete könnyebbé válhasson.[21]

1943. február végén feltett szándékuk volt, hogy a kórházakban lábadozó hős sebesültek számára megfelelő mennyiségű papucsról gondoskodjanak. Ennek megvalósításához azonban nem volt elegendő a szíves szándék, hanem alapanyag is szükségeltetett. Céljukat elérendő felhívásban fordultak a város nemes lelkű asszonyaihoz, hogy az elhasznált, nélkülözhető filc női vagy férfi kalapjaikat, posztó, szövet, bársony vagy parchet darabjaikat ajánlják fel a szövetségnek, hogy azokból tagjai a honvédeknek papucsot készítsenek. Az ajánlásokat személyesen el lehetett juttatni az egyesület elnökéhez vagy akár telefonon bemondani.[22]

Az egyesület felszámolása

Az egyesület bár 1944. január 16-án tisztújító közgyűlés tartott a következő hónapban kénytelen volt beszüntetni tevékenységét, mert az anyag beszerzésének nehézségei miatt nem tudták folytatni munkadélutánjaikat.[23] A több mint egy éve szüneteltetett működéssel indokolták 1945. december 15-én a feloszlatásra vonatkozó javaslatot.[24] A tényleges felszámolásra, azonban csak az országos szervezet betiltását deklaráló belügyminiszteri rendelet Magyar Közlönyben való 1946. július 2.-i megjelenését követően került sor. A polgármester nevében 1946. augusztus 7-én rendelték el a szövetség egyesületi nyilvántartásból való törlését.[25] A lehetséges ingó és ingatlan vagyon felmérésével és zár alá vételével Kotsis István városi irodatisztet bízták meg, míg a számvevőséget Neuber János irodatiszt képviselte. A Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége pécsi postás csoportja történetének utolsó epizódjára 1946. augusztus 14-én a Magyar Pécsi Főposta hivatalos helyiségében került sor. Itt a kiküldöttek mellett jelen volt Tóth Lajosné volt elnök és Komondy Andorné Halda Teréz volt titkár, akik előadták, hogy az egyesület utolsó megmozdulása az 1943-as év karácsonyához köthető, amikor utolsó 600 pengő vagyonukat a szegény sorsú postás családok és altisztek felsegélyezésére költötték. Irataik és pénztárkönyvük sajnos a háború viszonytagságai között elkallódott.[26] A feloszlatással megbízott irodatiszt 1946. augusztus 18-án számolt be a lefolytatott eljárás sikeréről és csatolta a felvett jegyzőkönyvet, így 1946. augusztus 27-én a pécsi polgármesteri hivatal értesíthette a belügyminisztériumot gyors ügyintézéséről.[27]



[1] Kattauer Janőné alelnöknő szavai az 1942-es közgyűlésen elhangzott programbeszéd zárásaként. Közgyűlési jegyzőkönyv 1942.
[2] Az egyesület ekkor még ideiglenes elnöksége már 1940. június 6-án benyújtotta a polgármesteri hivatalhoz az elismeréshez szükséges iratokat. A megalakulás tudomásul vételéről szóló polgármesteri véghatározta végül 1941. május 26-án született meg. BML Egyesületi Alapszabályok 112. 19.538/1940. A. szám
[3] Közgyűlési jegyzőkönyv 1940.
[4] Közgyűlések: 1941. október 26.; 1942. november 8.; 1944 január 16. Dunántúl 1941. október 16. 7.; 1941. október 26. 7.; Közgyűlési jegyzőkönyv 1942.; 612/1944. A. szám
[5] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 2.411/ 1940. A. szám
[6] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 5.551–2/1942. A. szám
[7] POSTÁS ALAPÍTÓ TAGOK NÉVSORA 1940.
[8] MANSz alapszabály 1928. 4.
[9] Dunántúl 1935. január 11. 5.
[10] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 3488 II/3.; 5.551–2/1942. A. szám
[11] Közgyűlési jegyzőkönyv 1940.
[12] Dunántúl 1940. október 10. 7.
[13] Dunántúl 1940. november 30. 7. A találkozások szünetelhettek a nyár folyamán. „A postás MANSz újra megkezdi szokásos összejövetelét, délután 4 és 8 között.” Dunántúl 1941. szeptember 17. 8.
[14] Közgyűlési jegyzőkönyv 1940.
[15] A rendezvényt a Pécsi Postás Tisztviselők Dalárdája által énekelt Magyar Hiszekegy nyitotta meg. Kattauer Ida Sajó Sándor Magyarnak lenni című költeményét szavalta el. Később a Dalárda előadta még Pacius Finn dalát, Beethoven Szerenádját és Sass Bordalát, majd az ünnepség záró akkordjaként a Himnuszt. Közgyűlési jegyzőkönyv 1940.
[16] Vitéz Nagybányai Horthy Miklósné rádiószózata. (forrás: http://filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4376 letöltés dátuma: 2011. július 24.)
[17] Az este 7 órakor kezdődő eseményre hivatalos volt minden tag és vendége. Éjfélig táncos mulatság, a büféről maguk gondoskodtak. A belépődíj 1 pengőbe került. Dunántúl 1941. november 7. 7.; 1941. november 8. 7.
[18] Közgyűlési jegyzőkönyv 1942.; Dunántúl 1942. szeptember 19. 7.; 1942. szeptember 20. 7.
[19] Dunántúl 1944. március 12. 7.
[20] Dunántúl 1941. december 19. 7.; Közgyűlési jegyzőkönyv 1942.
[21] Dunántúl 1942. november 8. 7.
[22] Dunántúl 1943. február 23. 7.
[23] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 2811/1. 1945. A. szám
[24] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 5.333-1/1945. A. szám
[25] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 5.333-2/1945. VII. szám
[26] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 5.333-3/1945. VII. szám
[27] BML Egyesületi Alapszabályok 112. 5.333-4/1945. VII. szám

Balokány, bombázó, bámészkodás – Fürdőélet Pécsett 1943-ban

800px-Balokány_1933.jpgVasárnap háromezer látogatója volt a pécsi strandnak
Pécs, július 6. A kánikula hónap ugyancsak áprilisi tréfát űzött velünk: egyik nap édesen mosolygott le ránk a nap, a másnap beborult és a pécsi utcák velencei lagunákhoz hasonlítottak, azzal a különbséggel, hogy az árvizek és vadvizek tetején nem gondola, hanem a gyalogjáró közönség elázott fatalpú cipellői úsztak. Ennek következtében a strandélet megbénult. 
Az elmult vasárnap volt az első igazi kánikulai nap és a balokányi strandon mintegy háromezer vendég hűtötte le magát a medence friss hullámaiban. Igaz, hogy ennek a nagy embertömegnek csaknem fele a boxmérkőzésnek köszönhető, mert a sportszerető közönség is szép számmal vonult ki a strandra.
A strandnak nem kis vonzerejét teszi a gyönyörű park, nyárfáival, platánjaival, búsongó szomorúfüzeivel és a meseszép virágágyakkal övezett tó, amely fölé panaszos melankóliával hullatja levelét a tóparti nádas. A tó tükrén vidáman ficánkolnak a falánk aranyhalak, amelyeket mindig kenyérmorzsákkal etet a látogatók közül valaki.
A mai nap közönsége alig üti meg felnőttestől és gyerekestől a kétszázat. Ez a szám a hatalmas területen annyira megoszlik, hogy szinte úgy látszik, alig lézeng benne közönség. A mikrofon divatos slágereket közvetít, amelyet a pecsenyevörösen sütkérező vendégek csendes rezignációval hallgatnak. A fiatal gyerekek azzal szórakoznak, hogy kergetőznek a parton és egymást a vízbe dobálják. Természetesen olyan zsivajjal és fröcsköléssel, hogy a nők sivalkodva futnak el előlük szerteszét. Mert vigyázni kell a hajra a strand víz nem tesz jót a vízhullámoknak.
A vízmedence fölött megjelenik egy hárommotoros bombázógép, a fiatalság legnagyobb örömére, akik hangos kiabálással, integetéssel akarják magukra vonni a pilóta figyelmét, abban a reményben, hogy legalább is egy dugóhúzót vagy bukfencet csinál a gépével. Azonban a pilóta túlmagasan lebeg a strand felett és nem veszi észre a gyermekek karlengetését és más gondja van, mint a gyermekek szórakoztatása.
Egy szőke kisfiú madárfiókát szorongat a kezében. – A medencéből fogtam ki – mondja – majdnem belefulladt. Fogalmam sincs hol keressem a fészkét, amelyből kihullott. Biztosan sír utána az anyukája, apukája. Most elviszem haza, kalitkába rakom és ha kinő a szárnya, elengedem – lelkendezi a kisfiú csillogó szemmel és nekiiramodik az úton az utca felé.
Pizsamás, shortos vagy feltűnően kifestett nőket ma már csak elvétve látni a strandon. A gumicipőket is felváltotta a háborús és higiénikus faszandál. A mai háborús világban a nők is praktikusabbak lettek, mint a békevilágban. A strandokon nem divatbemutatókat akarnak tartani, hanem élvezni az Isten csodálatos, gyógyítóerejű napfényét. Azonban volt mégis ma valami, ami feltűnést keltett a strandon. Egy egyszerű, régimódi fürdőruhás, molettes nő, aki strandtáskájából rántott csirkemellet szedett elő és jóízűen falatozta finom, fehér házikenyérrel. A látványnak annyi bámulója akadt, mint békében egy feltűnő szépségű divatdámának.

/Pécsi Napló 1943. július 6. 2./


(A képen a Balokány strandfürdő 1933-as állapotában kép forrása:   http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Balok%C3%A1ny_1933.jpg&filetimestamp=20091208084743/ )

süti beállítások módosítása
Mobil